
“In the past I have been a cloud, a river, and the air. And I was a rock. I was the minerals in the water. This is not a question of belief in reincarnation. This is the history of life on Earth.” – Thịch Nhat Hanh
In the early morning of April 7, 2023, a part of the seaside cliff of the Santuario di Santa Maria dell’Isola in Tropea collapsed into the sea. No one was injured, but a significant part of the sandstone island, composed of sea life from many millions of years ago, was altered forever.
Less than a week before the collapse, I had spent an afternoon photographing this specific portion of the island. The spring sun was hitting the island in a way that made it glow. I had also spent hours observing and painting the cliffside, learning the different crevices and shadows. Those photos and paintings are now a historical archive of a place forever changed—and still changing.
This set of paintings—Crollo I, II, and III—is a triptych depicting the island before the April 7 collapse, the day after the collapse, and a few days later after a second collapse. The set is a memorial, a marker in the sand, a historical record of a changing climate and changing geological structures—structures that were once foundations of our landscapes. Landscapes that have now become dreamscapes.
__________________________________________
“In passato io fui una nuvola, un fiume e l’aria. E fui una roccia. Fui i minerali nell’acqua. Non è una questione di fede nella reincarnazione. Questa è la storia della vita sulla Terra.” – Thịch Nhat Hanh
La mattina presto del 7 aprile 2023, una parte della scogliera marittima del Santuario di Santa Maria dell’Isola a Tropea è crollata in mare. Nessuno è rimasto ferito, ma una parte significativa dell’isola di arenaria, composta da fossili marini di molti milioni di anni fa, è stata alterata per sempre.
Meno di una settimana prima del crollo, avevo trascorso un pomeriggio a fotografare questa specifica porzione dell’isola. Il sole primaverile colpiva l’isola in un modo che la faceva brillare. Avevo anche trascorso ore osservando e dipingendo la scogliera, imparando le diverse fessure e ombre. Quelle foto e quei dipinti sono ora un archivio storico di un luogo cambiato per sempre e che continua a cambiare.
Questa serie di dipinti – Crollo I, II e III – è un trittico che raffigura l’isola prima del crollo del 7 aprile, il giorno dopo il crollo, e pochi giorni dopo un secondo crollo. Le serie è una commemorazione, un segno nella sabbia, una documentazione storica del cambiamento climatico e del cambiamento delle strutture geologiche, strutture che un tempo erano le fondamenta dei nostri paesaggi. Paesaggi che ormai sono diventati paesaggi da sogno.



Crollo III, Crollo II, Crollo I, acrylic on canvas, 80x120cm
Crollo III, Crollo II, Crollo I, acrilico su tela, 80×120 cm


















Monoprint studies of Crollo I, Crollo II, Crollo III, acrylic
Studi su monostampa di Crollo I, Crollo II, Crollo III, in acrilico